За орехите, или невидимата заплаха на заблудите


"Орехите съдържат много йод"

Обзалагам се, че ако днес се разходя по улиците и попитам десет човека "Коя храна съдържа най-много йод?", шест от тях ще ми отговорят "орехите", а четирима ще ме изгледат странно. Е добре де, сигурно повече ще ме изгледат странно, но да не се отклоняваме.

Нека започна с фактите. Ето ги и тях:

В 30 грама орехи се съдържат 2,7 микрограма йод.

Това е чудесно, защото повечето растения изобщо не съдържат йод, но да не прибързваме със заключенията. Препоръчителният дневен прием на йод, според Институтът по медицина на САЩ, е между 110 и 130 микрограма при деца до 12 месеца, 90 - микрограма при деца до 8 години, 130 - при деца до 13 години, 150 - за възрастни, 220 - за бременни жени и 290 - за кърмещи майки. Щитовидната ни жлеза, която е основният консуматор на йод се нуждае от близо 70 микрограма йод на ден, за да синтезира необходимите хормони Т3 и Т4. Ако прибегнем до простата математика, това означава, че 30 грама орехи, ще покрият само около 2% от необходимия дневен прием на йод за възрастен човек.


Всичко това са факти, но по-интересно е как се е родил митът, че орехите са буквално претъпкани с йод?

Най-вероятно се е получило благодарение на това силно миризливо и цапащо вещество, изтичащо от пресните орехи, наподобяващо йодната тинктура. Ако нещо мирише и изглежда като йод, то тогава сигурно е йод? Е, не е.

Това е толкова широко възприета заблуда, че някои хора дават рецепти за извличане на йодна тинктура от орехи, други хранят децата си с повече орехи, защото йодът е полезен за мозъка (тук, между другото са съвсем прави). Но по-големият шок за мен е, че лекарите с дългогодишна медицинска практика също смятат, че орехите съдържат много йод.


Съвсем скоро една моя клиентка ми сподели, че уважаван ендокринолог я е посъветвал да не яде орехи, защото те съдържат прекалено голямо количество йод.

Всъщност, нищо лошо няма да ви се случи ако не ядете орехи, но много лоши неща могат да ви се случат ако решите да набавяте необходимия си йод само от орехи. Чисто и просто, защото това е невъзможно и ще получите йоден дефицит.

Йод можете да си набавите най-вече от морски водорасли, риба, морски дарове, яйца, млечни продукти, картофи печени с обелките и пуешки гърди.


Но сега искам да светна още една червена лампичка!


Много хора, които се опитват да се хранят здравословно, заменят солта с розова Хималайска сол. Хималайската сол не съдържа достатъчно количество йод, а каквото и да си говорим, най-големи количества йод си набавяме чрез солта. Още по-лошо е, че често се вкарваме в диети, които съвсем премахват солта от ястията ни.

Аз лично използвам морска йодирана сол. Това ми дава спокойствието, че няма да причиня безброй щети на тялото си, в частност на щитовидната си жлеза. Съветвам ви същото да направите и вие.


Вижте защо:


Функцията на щитовидната жлеза се регулира предимно от тиреостимулиращ хормон (TSH), известен също като тиротропин. Той се секретира от хипофизната жлеза, за да контролира производството и секрецията на щитовидната жлеза, като по този начин предпазва тялото от хипотиреоидизъм и хипертиреоидизъм. Секрецията на TSH увеличава поглъщането на йод в щитовидната жлеза и стимулира синтеза и освобождаването на Т3 и Т4. При липса на достатъчно йод нивата на TSH остават повишени, което води до гуша, увеличаване на щитовидната жлеза, което отразява опита на организма да улови повече йод от кръвообращението и да произведе хормоните на щитовидната жлеза.

Сами разбирате, че достатъчното количество йод е от изключителна важност за здравето на щитовидната жлеза!

Но йодът може да има и други физиологични функции в организма. Например, играе роля в имунния отговор и може да има благоприятен ефект върху дисплазия на млечната жлеза и фиброкистозна болест на гърдата.


Дами, тази статия е насочена основно към вас!

Намерете своите начини да набавяте достатъчно йод за организма си, защото заболяванията на щитовидната жлеза сред жените, са станали толкова чести, че почти нямам клиентка, която да не се бори с Хашимото или хипофункция на щитовидната жлеза. Вируси и настинки дебнат отвсякъде и йодът и селенът могат да са наши основни помощници срещу лесното разболяване.


Aко имате въпроси към мен по тази или други теми, можете да ми пишете чрез формата за контакт.